Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Denise en Merlijn - WaarBenJij.nu Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Denise en Merlijn - WaarBenJij.nu

Yogyakarta

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Denise en Merlijn

26 Augustus 2015 | Indonesië, Jogjakarta

Zondag ging de wekker alweer om 06:00, ontbijt stond om 06:45 klaar (heerlijke bananenpannekoeken) en om 07:00 vertrok ons busje naar Yogyakarta! Zou een lange rit worden, 8 uur onderweg incl 1 uur lunchpauze.
Uiteindelijk viel het deels wel mee, was niet heel druk op de weg en toen we rond 12 uur van onze lunchplek wegreden gaf navigatie aan dat het nog maar 2,5 uur tot Yogyakarta zou zijn! En inderdaad rond 2 uur in yogya, bleek alleen dat we buiten het centrum over moesten stapppen op ander busje die ons naar ons hotel zou brengen. Dat viel dus even tegen, wij waren de laatste om gedropt te worden en dus met hele detour door yogya heen, 2 uur later, eindelijk bij ons hotel. Hotel bevalt prima en deze keer tenminste wel weer warm water. Savonds nog beetje de stad verkent maar niet te laat gemaakt, dat reizen is toch ook wel vermoeiend en voor de volgende dag weer tour gepland.

Maandag ging de wekker weer om 06:00 want we zouden een fietstour gaan doen die om 08:00 begon, en verzamelpunt was nog wel stukje van ons hotel verwijdert. Na heerlijk ontbijt de fietstaxi naar de verzamelplek gepakt. Daar bleek dat we de tour met nog 2 vlaamse toeristen gingen doen, altijd gezellig. De fietstour duurde 4 uur met hier en daar een stop, zo hebben we rijst geoost en bakstenen gemaakt, ook langs een kroepoek fabriek geweest en naar een tempeh fabriek (tempeh is een lekkernij van gefrituurde gefernenteerde sojabonen) waar we dit ook als snack kregen. Wij hadden het al eerder op onze trip gegeten en vinden het erg lekker!
Na de fietstour hadden we wel even behoefte aan verkoeling en laat nou net schuintegenover het verzamelpunt een gelato winkel zitten. Hier een schandalig groot ijsje genomen en even bijgekomen. Toen langs wat souvenir winkeltjes geweest en eerste aankopen voor thuisfront gedaan. Na de lunch opweg naar de vogeltjesmarkt, een markt waar niet alleen vogeltjes maar bijna alle denkbare 'huisdieren' worden verkocht; hond, kat, kip, haan, vleermuis, hamster, slang, aapjes, eekhoorn, etc. Ik had er veel slechte verhalen over gehoord maar ik wilde het toch zien, omdat die bij ons ondenkbaar is. En gelukkkig viel het ons mee (we hadden erger verwacht) ja natuurlijk de beesten zitten in (te kleine) kooitjes terwijl ze in de natuur horen, maar grotendeel was het schoon en hadden ze eten en drinken. Het had veel erger gekund, denk ik dan maar zo. Daarna nog lekker rond gewandeld en optijd gaan avondeten want ik heb leuke zonsopgangtour voor dinsdag geboekt maar dat betekent dus wel midden in de nacht opstaan..

Dinsdag 03:00, wekker gaat. Als zombie uit bed en in traag tempo onszelf klaarmaken. Om 03:45 staat tourbusje voor de deur om ons naar Borobudur te brengen. Na nog wat andere mensen opgehaald te hebben, zijn we rond 5 uur onderaan het uitkijkpunt, in het donker een trap naar boven volgen en iets van 15 min later staan we bovenaan het uitkijkpunt. Heel langzaam zien we de kleuren van de lucht steeds veranderen en rond 6 uur komt de zon dan eindelijk te voorschijn van achter de vulkaan, heel mooi om te zien. Rond 6:20 moesten we weer bij het busje zijn om naar de Borobudur tempel te rijden. Om 7 uur daar aangekomen en hadden we 2 uur de tijd om de tempel te bewonderen, ook wederom heel mooi om te zien en blij dat het zo vroeg was, want het was nu al erg warm en was wel aardige klim naar top van tempel. Rond 11 uur waren we weer terug in het hotel en hebben we eerst even tukje gedaan want we waren gesloopt. Vervolgens rest van de reis uitgestippelt en nodige reserveringen gemaakt, want internet is hier erg goed en je weet nooit hoe het hierna weer gaat zijn. De reisroute is beetje aangepast, we zouden vanuit hier naar Malang gaan om vanuit daar de vulkaan Bromo te bezoeken, maar gek genoeg is het vanuit Malang 2x zo duur dan vanuit Yogya, dus morgen beginnen we aan twee daagse tour naar Bromo en einden we vrijdag begin avond in Surabaya (we schrappen Malang dus gewoon helemaal). In de middag zijn we naar Jalan Malioboro geweest, dé shopstraat van Yogya, nou voornamelijk alleen souveniers en tig keer hetzelfde, viel qua shoppen dus beetje tegen, wel leuk om te zien. Lekker avond gegeten (we eten hier alleen maar lekker, zal weer wennen worden straks thuis!) En optijd weer terug naar hotel want we waren nog steeds wel kapot, lekker op bed gelegen en films gekeken.

Woensdag eindelijk weer een dag dat we (deels) konden uitslapen, ontbijt is maar tot 10 uur vandaar het 'deels'. Maar na 2 dagen om 6 uur opgestaan te zijn en vervolgens een nacht om 3 uur, is elk uurtje uitslapen welkom. Merlijn voelde zich niet zo lekker vandaag en is direct na ontbijt weer naar bed gegaan. Ik heb maar bij de supermarkt wat drinken en fruit gehaald, kan hij dat straks al hij weer wakker is lekker nemen en geeft mij mooi de tijd dit verslag te schrijven.
Eind van de middag hebben we een kookcursus gepland staan moet hij zich wel beetje beter gaan voelen.

Merlijn voelde zich uiteindelijk we goed genoeg om mee te gaan naar kookcursus maar heenreis vroeg toch iets meer van zn lichaam dan verwacht dus verder heeft hij lekker aan tafel gezeten en heb ik lekker voor hem gekookt! Was erg leuke cursus, hebben zelf kroepoek en sambal gemaakt. Verder groente met gefrituurde vis in zoetzure saus en gefrituurde tempeh in andere zoetzure saus, was allemaal erg lekker! Redelijk optijd weer terug in hotel, merlijn direct weer bed in gedoken, ik tas beetje ingepakt want morgenochtend gaat onze reis weer verder!