Pangandaran - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van Denise en Merlijn - WaarBenJij.nu Pangandaran - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van Denise en Merlijn - WaarBenJij.nu

Pangandaran

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Denise en Merlijn

23 Augustus 2015 | Indonesië, Pangandaran

Tussenstand
-Muggenbulten
Merlijn 0
Denise 10 :-(

Ongevraagd op de foto gezet:
1x

Gevraagd op de foto gezet
3x (dit is hier gelukkig stuk minder)

Donderdagochtend vertrok onze trein om 08:30 naar Banjar, vanuit daar zouden we de bus naar Pangandaran moeten pakken. Eenmaal in Banjar werden we buiten het station belaagd door fietstaxichauffeurs die ons wel naar het busstation 3km verop wilde brengen voor een hoofdprijs natuurlijk. Gelukkig hadden we in het station ook andere europese toeristen gevonden met dezelfde eindbestemming, met meerderen sta je namelijk sterker om de prijs omlaag te krijgen. En ja hor, na wat heen en weer onderhandelen, toch mooi ruim 50% van de prijs af gekregen. Op het busstation zelfde verhaal, maar uiteindelijk zitten we met zn alle in een oud busje dat in NL al denk ik 3xzn apk niet gehaald had.. na een lange maar vooral erg hobbelige weg dan eindelijk aangekomen in Pangandaran! Ons hotel opgezocht, spullen beetje uitgepakt en toen meteen door naar het strand dat hier slechts 150 meter hier vandaan is! Heerlijk over strand gelopen, wat een rust! Strand praktisch leeg qua mensen alleen veel vissersbootjes. Daarna nog wat verder door het stadje gelopen en bleek dat niet alleen het strand maar ook stadje zelfs erg uitgestorven is qua toeristen.. na navraag blijkt dat toeristenseizoen nog moet beginnen en het nu eigenlijk alleen nog in de weekenden druk is, hebben wij dus even mazzel! 'S avonds weer heerlijk gegeten en tour voor de volgende dag geboekt, dus je raad het al.. weer op tijd naar bed..

Vrijdag dus weer een tour geboekt om naar de natuurgebieden hier in de omgeving te gaan. Merlijn rijdend en ik achterop. Wat een beleving alleen al was dat, op de scooter (zeg maar eerder motor want snelheid gaat wel tot de 100 a 120) in een land dat haast geen verkeersregels geeft en de wegen niet onderhoudt.. Eerst naar kokossuiker plantage gereden, kregen we te zien hoe dat gewonnen wordt en daarna verwerkt wordt. De gids zei toen 'wait here, my friend will bring his bat' wij allemaal (tour was met nog 5 andere) 'geen idee wat die bedoeld..' totdat dus een man verscheen met giga vleermuis, die we mochten vasthouden als we wilde en mee op de foto. Mij niet gezien met zo'n beest maar merlijn was wel dapper genoeg. Daarna kregen we te zien hoe de houten poppen gemaakt worden, waarvan we in Bandung ook al demonstratie gezien hadden. Vervolgens zijn we doorgereden naar The Green Canyon, een natuurgebied met hele mooie watervallen, nou die hebben we gezien en in gezwommen. Aardig uitgeput van het vele zwemmen, klimme en klauteren kwamen we aan bij de lunchplek waar al een heerlijke lunch met rijst en kip op ons stond te wachten. Met volle buikjes zijn we doorgereden naar The Green Valley, tweede natuurgebied waar een rivier door loopt. Hier hebben we een boot genomen en door de prachtige natuur gevaren. Aan het eind een prachtige grot waar het licht heel mooi in viel, en je (tegen betaling) ook in kon zwemmen, wij hadden wel weer genoeg gezwommen voor die dag dus dat niet gedaan. Daarna zijn we doorgereden naar een bamboebrug, gemaakt door bewoners. Deze brug is dus helemaal van bamboe en dat moet om de 3 maanden ververst worden, daarom betalen scooters een kleine tol om de brug over te mogen steken, van al dat geld wordt het onderhoud gefinancierd. En tot slot naar opvangtehuis voor schildpadden geweest. Hier vangen ze de eieren op voor stropers zodat ze tenimste gewoon rustig uit kunnen komen, en dan worden ze met 6 maanden oud, weer vrijgelaten in de natuur. Ook vangen ze gewonde schildpadden op en verzorgen die tot ze weer uitgezet kunnen worden. Na een lange maar toffe dag weer terug bij ons hotel, we hadden al besloten om bij zelfde restaurant als gisteren te gaan eten want dat was ons wel erg goed bevallen. En toen met lekker vol buikje, uitgeput van de dag, gaan slapen

Zaterdag hebben we voor het eerst deze vakantie lekker kunnen uitslapen. De rest van de dag ook lekker rustig aan gedaan, fijn op het strand gelegen. De zee in geweest maar grote golven en veel stroming dus niet echt gezwommen, maar het pootje baden was ook al heerlijk. Heerlijk in een seafood restaurant gegeten, we gingen er heen voor de krab, die was helaas op, dus toen maar voor gamba's/inktvis gegaan, ook heel vervelend. En dat was onze laatste dag alweer in Pangandaran, morgen door naar volgende bestemming!

• 23 Augustus 2015 - 09:19

Gemma:

Wat leuk om naast de foto's ook het verhaal erbij te krijgen. Het klinkt fantastisch. Ik vroeg me bij de foto van Merlijn en vleermuis al afof het een levende is. Ja dus. Dapper! Leuk om zoveel berichten en fot's te krijgen.